Lake Mutanda - Kisoro - Bwindi Impenetrable forest - Queen Elizabeth National Park

6 oktober 2017 - Fort Portal, Oeganda

Hoi allemaal, we hebben een tijdje niet zo'n denderend internet gehad, maar nu gelukkig weer wel! Dus bij deze een update.

Vanaf lake Bunyonyi zijn we doorgereden naar lake Mutanda. In het zuidwesten van Uganda ligt alles gelukkig redelijk dicht bij elkaar, dus deze keer niet zo'n lange autorit. We hadden verwacht daar op tijd aan te komen, rustig ons tentje op te zetten en daarna van de rust en t uitzicht te genieten. Maar zoals we eerder ook al wel gemerkt hadden voldoet Uganda niet altijd aan je verwachtingen. We kwamen aan op de community camping (camping waarvan een deel van de opbrengsten naar de mensen in de community gaat) en daar was het mega druk. Omdat het zondag was en er een kano/zwem/motorwedstrijd was, was ongeveer de hele community daar. We werden heel hartelijk welkom geheten en we mochten zelfs mee doen, maar we besloten om de rust op te zoeken en een stuk te gaan lopen. Lake Mutanda is een meer met op de achtergrond 3 vulkanen. Wij zagen een mooie berg, met waarschijnlijk een mooi uitzicht dus die wilden we gaan beklimmen. Eerst hebben we heerlijk een stuk door de plantages gelopen en daarna gingen we heuvel op. Het eerste stuk was goed te doen, maar toen we nog niet halverwege waren, hield het pad op en werd het wel erg steil. We hebben het een stukje geprobeerd, maar het was erg glad. Ik wilde graag door naar de top, maar gelukkig was Sandra verstandig genoeg om te beseffen dat dat niet zo'n slim plan was. Ondertussen hadden we een stuk of vijf kinderen om ons heen verzameld. Ze spraken wel 3 Engelse zinnen: how are you? Where are you going? Give me money. Zeker die laatste hebben we de laatste dagen vaker gehoord. Maar.. ze hebben Sandra wel de berg afgeholpen, want je kunt wel merken dat zij de omgeving beter gewend zijn. Na deze toch wel mooie wandeling, zijn we doorgereden naar Kisoro, een stadje in de buurt, waar we hebben overnacht.

De dag erna zijn we sochtends naar de markt gegaan op zoek naar mooie sjaaltjes en tassen . Maar het bleek alleen een markt met etenswaren te zijn, dus waren we wat sneller uitgekeken dan verwacht. Boodschappen doen is hier trouwens nog best een uitdaging. Qua vers producten, hebben wij nog niet veel meer gezien dan banaan, advocado, tomaat, aardappelen, watermeloen en ananas. Oja en suikerriet, maar dat hebben we nog niet uitgeprobeerd. Als ontbijt is yoghurt met cornflakes heel chill. Lunch was wat moeilijker om te bedenken, maar onze specialiteit is nu een boterham (ja dat hebben ze hier) met avocado en banaan. Lekkerder dan verwacht! Maargoed na de markt zijn we doorgereden naar Bwindi Impenetrable forest. Onderweg kwamen we meteen in een enorm bos aan met een heel erg smal weggetje naar boven waar we gelukkig geen tegenliggers tegen kwamen. Op een gegeven moment roken we vuur (wij associëren dat nu met eten) maar toen we verder reden zagen we hoe een stuk regenwoud gekapt en afgebrand werd. Rond 16:30u kwamen we aan op onze bestemming en door een enthousiaste Oegandees zijn we toen overgehaald om mee te gaan met de Batwa experience. Door onze 2 gidsen en de ranger (man met geweer, die de dieren op afstand kan houden als het nodig is) zijn we eerst naar een koffieplantage gegaan, waar ze vanaf scratch koffie (een koffieboon nog in zijn vel) voor ons hebben gemaakt. Zelfs ik (Iris) vond het lekker. Daarna zijn we tussen de koffie en theeplantages doorgelopen een stukje de heuvel op, waar we gingen kennismaken met de Batwa pygmies. Deze mensen leefden tot voor kort nog in de jungle en wisten daar te overleven. Ze hebben ons laten zien wat ze droegen (dierenvellen), hoe ze vuur maakten, op dieren joegen en hoe ze dansten. Sandra en ik hebben ook nog even gezellig met ze mee gedanst ;). Onze laatste stop was een mini-voorstelling van een groep weeskinderen. Omdat veel van deze kinderen op straat leefden overdag omdat ze weinig te doen hadden, is er in de community een project gestart. De kinderen voeren een voorstelling op met traditionele zang en dans en in ruil daarvoor mag je iets doneren. Erg leuk om te zien! Maar daarna spreidden de kinderen hun tekeningen (zaten hele mooie bij) en crafts uit en door deze te kopen, sponsor je 1 kind. Bizar om te zien dat zij dit nodig hebben om te overleven. Na al deze indrukken waren we kapot, maar we moesten nog wel iets eten. Uiteindelijk hebben we bij een local restaurant gegeten. Een soort aardappelpuree, vlees (met beenmerg, vet en bloedvaten, hmmmm :0) en ananas (wel heel lekker!). Het was niet helemaal ons ding, maar daar staat tegenover dat we voor het eten + een drankje maar €3 kwijt waren. Daarna konden we naar ons heerlijke bed. Toen we het bed nog een goed bekeken en zagen dat het een 1,20m bed was met maar 1 kussen snapten we ineens waarom de vrouw aan ons vroeg of we echt maar 1 kamer wilden. Haha. Maargoed we hebben toch wel lekker geslapen in dit smalle bedje.

Op dinsdag hadden we een forest walk gepland in Bwindi Impenetrable forest. Dit regenwoud staat eigenlijk bekend om de berggorillas die er zitten, maar omdat wij dit bizar duur vonden, besloten we om een wandeling te doen. Met 3 mannen (gids + 2 rangers) gingen we op pad. Een regenwoud lijkt meer op een gewoon bos dan we verwacht hadden, maar er zijn wel veel meer varens en er zijn echt lianen. Het doel van onze wandeling waren 3 watervallen, heel mooi! Bij 1 van de watervallen mochten we ook even zwemmen. Aangezien we geen bikini ofzo hadden, besloten wij het bij pootje baden te houden. Toen we er eenmaal instonden, kwamen we erachter dat het water zo koud was, dat we zelfs dat niet lang volhielden. Maar wel heerlijk verfrissend. Op het varenbedje dat onze gids voor ons had gemaakt, konden we onze voetjes laten drogen en de schoenen weer aandoen. Op de terugweg hadden we geluk, want we liepen midden door een groep apen. We hebben onze ogen uitgekeken en ze kwamen ook echt heel dichtbij. Super leuk! Smiddags zijn we doorgereden naar Ishasha, dat zit aan de onderkant van queen Elizabeth national park. Ons plan was om daar rustig een middagje te chillen en de dag erna er weer op uit te gaan. maar dankzij een hele enthousiaste (en misschien iets aangeschoten) Engelse camping eigenaar stonden we een half uur na aankomst in zijn soon to be hele luxe Boomhuis (3 slaapkamers, meerdere balkons en meerdere badkamers) en zaten we een uur na aankomst met een free guide in de auto op zoek naar de leeuwen. En we hebben er 1 gevonden in een boom. Heel cool, maar helaas wel een beetje ver weg en in de schaduw van de boom. We hebben nog geprobeerd andere te zoeken, maar dat is helaas niet meer gelukt. S'avonds hebben we nog lekker bij het kampvuur gechilld.

De dag erna hebben we sochtends rustig aan gedaan en smiddags besloten we nog 'even' te gaan tanken, voordat we naar queen Elisabeth gingen. Maar helaas moesten de olie en nog een andere vloeistof van de auto bijgevuld worden en waren we nogal verdwaald op de terugweg. Dus toen hebben we er maar een wasdagje van gemaakt. Moet ook gebeuren. De dag erop eindelijk op weg naar queen Elisabeth national park, tijd voor olifanten! Op de weg naar het park werden we al snel beloond! Onze eerste olifant, dolgelukkig waren we :D daarna kozen we een weg in het park die ons wel mooi leek. Niet dus. Na een paar minuten rijden, zaten we helemaal vast in de modder. Hoe moesten we daar toch uit gaan komen. Omdat er niets anders op zat, ben ik er uit gegaan. Tak onder een wiel gestopt, vervolgens Sandra vol gas en ik nog achter tegen de auto duwen. Na een aantal pogingen en wat extra takken, schoot de auto eindelijk los. Yes, we konden verder. Wel een halve minuut en toen zaten we vast in de volgende. Ik er weer uit, m'n schoenen onderhand vol modder en uiteindelijk met een beetje voor en achteruit rijden, duwen en takken zijn we daar ook uitgekomen. Toen we de volgende plas zagen liggen, besloten we dat omdraaien toch het beste was. Om 1 van de 2 plassen waarin we vast gezeten hadden, konden we heen rijden. En de tweede hebben we uiteindelijk ook overwonnen. Blij, maar toch al een beetje moe gingen we op zoek naar een douche. Op de weg naar een camping werden we beloond, midden op het park stond een olifant rustig van de bosjes te eten. Prachtig en zo dichtbij. Uiteindelijk bleek er tegenover nog een olifant te staan verstopt in de bosjes. Helaas was er geen water om te douchen (maar ik kon me wel ff in de rivier afspoelen tussen de nijlpaarden hoor), dus toen maar met wat doekjes gepoetst en schone kleren en schoenen aangetrokken. En weer verder! Onderweg naar het noorden van het park hebnen we nog mogen genieten van meerdere bavianen en nog meer olifanten. S'avonds hebben we ons tentje opgezet en hebben we heerlijk geslapen tussen de pumba's. Vandaag zijn we heel vroeg opgestaan, nog voor zonsopgang, en zijn we door het noorden van het park gaan rijden. Helaas zagen we naast wrattenzwijnen (al word ik daar ook al heel blij van), niet zo heel veel. Aan het kazinga channel hebben we vanochtend een sapje gedronken. Er stonden een heleboel buffels te drinken, maar helaas geen hippos of olifanten. Wel zagen we in de verte iets in het water dobberen, een vogel dachten we. Maar met de zoom van de camera, zagen we dat het een krokodil was! Toen we weer gingen rijden hebben we nog een reptiel achtig beest gezien, een soort knaagdieren en een schildpad, maar helaas geen olifanten meer. Wel hebben we nog een stuk langs de crater lakes gereden, met mooie uitzichten! Daarna door naar Kasese. Daar hebben we gezellig geluncht met Willem en Bianca, 2 geneeskundestudenten die daar toevallig ook binnen kwamen lopen :p toen we terug naar de auto gingen, zagen we ineens een parkeerboete op de vooruit liggen. Oeps. Er stond niet duidelijk waar we moesten betalen, dus zijn we maar naar de politie gereden. Hij wilde het wel voor ons regelen en pfoe wat was het duur, wel €0,125 :p daarna snel doorgereden naar fort portal. Daar hebben we geregeld dat we morgen chimpansees gaan tracken, waar we nu al erg naar uit kijken! Wij gaan zo dus snel slapen, zodat we weer energie genoeg hebben voor morgen.

Tot snel! Liefs uit Oeganda

1. Jeanne:
    6 oktober 2017
    Wat een geweldige verhalen weer. Leuk om te lezen, net of we er dan ook even zijn. Dikke kus voirjullie allebei
  2. Lia:
    7 oktober 2017
    Wat een mooie verhalen . Wij genieten er erg van. Ook de foto's zijn heel mooi. Groetjes van oma en mij
  3. Anke:
    7 oktober 2017
    Heel erg gaaf wat jullie allemaal meemaken! Hopelijk komen jullie nu wat chimpansees tegen zonder steeds vast te komen zitten in al die kuilen!:p Geniet ervan!