Kamuli - Jinja - Entebbe - Amsterdam!

26 november 2017 - Entebbe International Airport, Oeganda

We did it!! We zijn aan het einde gekomen van onze 2 maanden in Uganda en ons coschap. Voor de allerlaatste (!!) keer willen wij jullie nog op de hoogte brengen van onze avonturen van de afgelopen weken.

Na het weekendje met raften in Jinja hebben we ons opgesplitst, en is Iris begonnen op de kinderafdeling en Sandra op de medical afdeling. Zo zijn we iedere dag zelfstandig de ward rounds (visite) gaan doen, waarna we supervisie kregen van een van de Ugandese artsen. Tijdens de visite kijk je hoe het met de patiënt is, of er nog testen gedaan moeten worden en of de patiënt de juiste behandeling krijgt. Aan het begin was dit heel erg wennen, vooral aan hun manier van werken, maar dit wende vrij snel. Na de ronde in de ochtend gingen we naar huis om pauze te houden en vaak al te lunchen. Rond een uur of drie gingen we dan terug naar de afdelingen om de nieuwe patiënten op te nemen en acute dingen en resultaten van onderzoeken te beoordelen. Na iedere week wisselden we om van afdeling. Nu zijn wij experts in de behandeling van onder andere malaria, dehydratie, maagzweren en sikkelcelziekte. Ook hebben we samen de acute opvang van meerdere zieke patiënten gedaan, waar we heel veel van hebben geleerd. Daarnaast was het ook heel leuk om samen te werken met de student nurses en de Oegandese dokters.

Gelukkig hadden we de weekenden om bij te komen van de week en te ontspannen. Het eerste weekend zijn we nog lekker naar een hotel met zwembad geweest, het weekend daarop zijn we thuis gebleven omdat we uitgenodigd waren voor een Ugandese bruiloft van een van de zusters uit het ziekenhuis (zie foto's). Heel leuk om mee te maken! Vorig weekend zijn we nog naar een heel relaxt hotel geweest, waar we heerlijk het weekend bij het zwembad hebben gelegen.

Op dit moment zitten we op het vliegveld in Entebbe te wachten op onze vluchten (3 stuks) naar huis! Morgenmiddag zullen we weer aankomen op Schiphol. We hebben het deze 2 maanden ontzettend naar ons zin gehad en heel veel geleerd, maar we zijn nu ook weer blij om naar huis te gaan. We hopen dat jullie het leuk vonden om mee te lezen met onze avonturen van de laatste maanden. Tot snel allemaal! Liefs, Iris en Sandra